CELE I ZADANIA SZKOŁY
1. Cele i zadania Szkoły uwzględniają Program wychowawczo-profilaktyczny oparty na
wizji i misji Szkoły i obejmujący treści i działania o charakterze wychowawczym oraz
profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych ucznia.
2. Nadrzędną ideą Szkoły jest szeroko pojęte dobro każdego ucznia, poszanowanie jego
godności i prawa do wszechstronnego rozwoju osobowości.
3. Szkoła realizuje cele i zadania określone w przepisach w sprawie organizacji
kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą,
w szczególności:
1) zapewnia uczniom możliwość nauki w zakresie kształcenia uzupełniającego;
2) ułatwia uczniom powracającym do Polski kontynuowanie nauki w polskim
systemie oświaty;
3) podejmuje działania mające na celu podtrzymywanie i rozwijanie poczucia
tożsamości narodowej i językowej uczniów;
4) współpracuje ze stowarzyszeniami i organizacjami polskimi oraz polonijnymi,
wspierającymi rozwój polskiej kultury za granicą.
4. Do zadań dydaktyczno-wychowawczych Szkoły należy w szczególności:
1) realizacja programów nauczania uwzględniających ramy programowe
kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich;
2) prowadzenie zajęć edukacyjnych w trybie stacjonarnym w wybranych dniach
tygodnia, ustalonych w arkuszu organizacji pracy Szkoły;
3) umożliwienie uczniom zdobycia wiadomości i umiejętności z przedmiotów
nauczanych w Szkole niezbędnych do uzyskania świadectw ukończenia: szkoły
podstawowej, czteroletniego liceum ogólnokształcącego;
4) umożliwienie uczniom powracającym do Polski włączenia się do systemu
edukacji w Polsce;
5) kształtowanie u uczniów postawy warunkującej sprawne i odpowiedzialne
funkcjonowanie we współczesnym świecie;
6) wychowanie uczniów w duchu patriotyzmu, tolerancji światopoglądowej,
wzajemnego koleżeństwa, poczucia odpowiedzialności za własne postępowanie oraz
przekonania;
7) kształtowanie i podtrzymywanie tożsamości narodowej wśród uczniów,
wzbudzanie intelektualnej i uczuciowej więzi z Polską;
8) współpraca ze stowarzyszeniami i organizacjami polskimi oraz polonijnymi
wspierającymi rozwój polskiej kultury na obczyźnie;
9) tworzenie środowiska sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi osobowemu
uczniów;
10) organizowanie w ramach swojej działalności dydaktyczno-wychowawczej,
poza obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi:
a) zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia,
b) imprez sportowych,
c) wycieczek przedmiotowych,
d) wycieczek krajoznawczo-turystycznych,
e) spotkań z przedstawicielami świata kultury, sztuki i polityki
z Rzeczypospolitej Polskiej i Królestwa Belgii
11) rozpoznawanie wartości moralnych, dokonywanie wyborów i hierarchizacji
wartości;
12) współpracę ze stowarzyszeniami społeczno-kulturalnymi, placówkami
oświatowymi, organizacjami młodzieżowymi, placówkami życia kulturalnego
i religijnego, których celem jest umożliwienie uczniom podtrzymywania poczucia
tożsamości narodowej, językowej i religijnej oraz rozwijanie umiejętności
społecznych, tolerancji rasowej, narodowościowej i wyznaniowej.
5. Szkoła nie przeprowadza egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego.
6. Do zadań opiekuńczych Szkoły, których wyznacznikiem są przepisy bezpieczeństwa
i higieny pracy, należy zapewnienie uczniom bezpieczeństwa na terenie Szkoły
w szczególności poprzez:
1) sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi na terenie Szkoły podczas
zajęć obowiązkowych, w trakcie lekcji i w czasie przerw zgodnie z harmonogramem
dyżurów,
2) zapewnianie uczniom bezpiecznego opuszczania pomieszczeń szkolnych po
zakończonych zajęciach,
3) podczas wyjazdów, a także wyjść poza teren Szkoły opiekę nad uczniami
sprawują nauczyciele. Rodzice i pracownicy niepedagogiczni uczestniczący
w wyjściach i wyjazdach, mogą pełnić funkcję wspomagającą nauczycieli w ich
działaniach opiekuńczych.
7. W Szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia
i inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo
rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
Szkoły.
8. Podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację, o których
mowa w ust. 7, wymaga uzyskania zgody Dyrektora Szkoły, wyrażonej po uprzednim
uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady
Rodziców.
9. Wycieczki przedmiotowe i interdyscyplinarne organizowane są na podstawie
odpowiednich rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej z zachowaniem odpowiednich
norm bezpieczeństwa oraz uwzględniając przepisy lokalne w tym zakresie.
10. Za bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć odbywających się̨ poza terenem Szkoły
odpowiadają̨ kierownik wycieczki i opiekunowie grup:
1) na wycieczce przedmiotowej, krajoznawczo-turystycznej udającej się poza
teren Szkoły lub imprezie organizowanej w obrębie miejscowości, bez korzystania
z publicznych środków lokomocji, co najmniej jeden opiekun na 15 uczniów
(z zastrzeżeniem, że w szczególnych przypadkach lub oddziale dziecięcym Dyrektor
Szkoły może zwiększyć liczbę opiekunów),
2) na imprezie wyjazdowej, wycieczce udającej się poza teren Szkoły
z korzystaniem z publicznych środków lokomocji w obrębie tej samej miejscowości,
jeden opiekun na 10 uczniów (z zastrzeżeniem, że w szczególnych przypadkach lub w
oddziale dziecięcym Dyrektor Szkoły może zwiększyć liczbę opiekunów),
3) na wycieczce udającej się poza teren miasta z korzystaniem z publicznych
środków lokomocji, jeden opiekun na 5 uczniów, na imprezie wyjazdowej poza teren
miasta z korzystaniem z publicznych środków lokomocji, jeden opiekun na 5 uczniów.
11. Zgodę na zorganizowanie wycieczki wyraża Dyrektor Szkoły, zatwierdzając kartę
wycieczki.
12. Dyrektor Szkoły wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych
szkoły.
13. Zgoda rodziców na udział w wycieczce ucznia niepełnoletniego jest wyrażana
w formie pisemnej.
14. W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być także osoba
niebędąca pracownikiem pedagogicznym szkoły, wyznaczona przez Dyrektora Szkoły.
15. Nauczyciele prowadzący zajęcia w klasach pierwszych mają obowiązek w pierwszych
dniach września przeprowadzić zajęcia mające na celu zaznajomienie uczniów
z pomieszczeniami budynku szkolnego, zasadami bezpieczeństwa na terenie Szkoły,
przepisami ruchu drogowego i podstawami higieny pracy umysłowej.
16. W przypadku nieodebrania dziecka czekającego po zakończonych zajęciach na
rodziców lub opiekunów prawnych w godzinach funkcjonowania Szkoły, nauczyciel
odpowiedzialny za dziecko lub inny, który zauważył sytuację, zobowiązany jest
powiadomić o tym fakcie Dyrektora Szkoły, a także skontaktować się telefonicznie
z rodzicami lub opiekunami prawnymi. W razie wyczerpania wszystkich możliwości
odbioru dziecka, obowiązkowo należy powiadomić odpowiednie organy.
17. Nauczyciele nie mogą przekazać ucznia pod opiekę osobie w stanie wskazującym na
spożycie alkoholu (zobligowani są̨ powiadomić innego prawnego opiekuna lub odpowiednie
organy).